منتهی

روزمرگی‌های شناختی یک دانش‌جو

منتهی

روزمرگی‌های شناختی یک دانش‌جو

  • ۱
  • ۰

weinberg-davis-purpose

 

دیالوگ | واینبرگ و دیویس | هدفداری جهان

🔸واینبرگ در کتاب «سه دقیقه نخستین» در مورد هدفداری جهان جمله ای را مطرح کرد که با نقدهای شدید مواجه شد و بعدا این نظرش را اصلاح کرد. یکی از افرادی که به او نقد وارد کرد پل دیویس بود.


▫️پل دیویس فیزیکدان نظری است که در کوانتوم و کیهان شناسی فعالیت دارد. او در تألیف کتاب ید طولایی دارد و در زمینه های مختلف دست به تألیف زده است از کتاب فیزیکی تا کتاب های همگانی علم، کتاب اخیرش با عنوان «شبح ماشین» بشدت مورد استقبال قرار گرفته است.

 

🔻اما جمله واینبرگ در مورد هدفداری جهان:


"The more the universe seems comprehensible, the more it also seems pointless."


"جهان هر چه بیشتر غیرقابل درک تر به نظر می رسد٬ آن بیشتر بی هدف تر به نظر می رسد."

 

🔺پاسخ دیویس (البته در جاهای مختلف این جواب را داده است):


"If isn't about anything, there would be no good reason to embark on the scientific quest in the first place, because we would have no rational basis for believing that we could thereby uncover additional coherent and meaningful facts about world. so. we might justifiably invert weinberg's dictum and say that the more universe seems pointless, the more it also seems incomprehensible."


"اگر چیزی نباشد، دلیل خوبی برای کاوش علمی در وهلۀ اول وجود نخواهد داشت، چون هیچ پایه و اساس عقلانی برای این باور نداریم که می توانیم حقایق هماهنگ و معنادار در مورد جهان را کشف کنیم. بنابراین، می توانیم به صورت موجه  گفتۀ واینبرگ را وارونه کنیم و بگوییم؛ هرچه جهان بی معنی تر به نظر برسد، بیشتر غیرقابل درک نیز به نظر می رسد."

 

♦️دیویس با بیان این جمله در خطاب به واینبرگ یک نکتۀ اساسی را به همۀ می گوید که از نگاه واینبرگ تلاش علمی بی معنی خواهد بود! اما اینگونه نیست، جهان و فعالیت های علمی معنی دار هستند.

 

#علم | #فیزیک | #واینبرگ | #دیویس


🔹منتهی

 

آدرس شبکه های اجتماعی :


@MONTAHACOGNITION

 

  • ۰۰/۰۵/۲۰
  • ناسوت لاهوتی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی