منتهی

روزمرگی‌های شناختی یک دانش‌جو

منتهی

روزمرگی‌های شناختی یک دانش‌جو

۲ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

science-biology-human-genome

 

🎯 متن  | #نقل_قول | آیا انسان ها مجموعه ای از ژن ها هستند؟

 

🔸ژن معرف ماست؟ 🧬👨🏻‍🔬👩🏻‍🔬👨🏻‍🎓👩🏻‍🎓👨🏻‍⚕️👩🏻‍🔬👨🏻‍🔧🤵🏻‍♀️🧬
« ... آیا باید منتظر اعلان پیوسته و یکی پس از دیگری کشف خصوصیات و ویژگی‌های آدمی که منشأ ژنتیکیِ وی را آشکار می‌سازد باشیم؟ هنگامی که انسانیت ما انسان‌ها با تمام وضوحش به عنوان نوعی شیمیِ پیچیده معرفی می شود، چه می‌توان گفت؟ روشن است منابع عظیمی که اکنون صرف تحقیقات ژنتیکی می‌شود، اطلاعات بسیار بیشتری دربارۀ خودمان به ما خواهد داد. بعلاوه، ماهیت علم اقتضا می‌کند که مانع کشفیات احتمالی نباشد. اما آیا حدی بر آنچه که ژنتیک می‌تواند توضیح دهد وجود دارد؟ ... »

 

🔸ژن و طرح کلی؟! 🧬📝
« ... معمولا به اشتباه سیستم های ژنتیکی را با عنوان طرح کلی توصیف می‌کنند. ماهیت یک طرح کلی این است که رابطه ای یک به یک بین آنچه که روی طرح هست و آنچه که از روی این طرح ساخته می‌شود وجود دارد. کشف ژن های بلندیِ قد یا رنگ چشم یا هر چیز دیگر تصور وجود طرح را تقویت می‌کند، اما عملا واقعیت به این صراحت نیست. ژن ها بیشتر همانند مجموعه دستورالعمل ها عمل می‌کنند، فرآیندی را که نتیجۀ نهاییِ آن تا حدّی بستگی به اتفاقات دیگر دارد براه انداخته و هدایت می‌کنند. این حقیقت که بسیاری از این دستورالعمل ها به طور دقیق با یکدیگر مرتبط هستند، پیش بینی نتیجه و ماحصل تغییر هر یک از آن ها را بسیار مشکل می‌سازد... »

 

🔸 تأثیر محیط  👨‍👩‍👧‍👦🏛⛪️🕌🕍🛕🏙🏞
« ... ژن ها پروتئین و آنزیم می‌سازند که به نوبۀ خود با پروتئین ها و آنزیم های دیگر همکاری می‌کنند تا سلول ها، اعضا و جوارح را بسازند. عوامل دیگر در این فرآیند دخیل است که مهم ترین آن ها خواص هندسیِ خود پروتئین ها، تأمین مواد خام، و محیطی است که در آن همهٔ این امور رخ می‌دهد. در یک محیط کاملا تحت کنترل، مانند رحم، و با تغذیه مناسب، نتایج قابل پیش‌بینی هستند، اما وقتی نوزاد رحم را ترک می کند، تعداد و تنوع تأثیرات دیگر روی آن بسیار زیاد است، و همه این تأثیرات نقش خود را در شکل دهیِ نوع شخصی که نوزاد خواهد شد ایفا می‌کند... »

 

🔸 شبیه سازی انسان 👨🏻‍💼👨🏻‍💼
« ... اگر ژن ها طرح باشند، داستان های خیالی دربارهٔ تولید مشابه و بدل آدمی باطل نخواهد بود اما این ژن ها دستورالعملی بیش نیستند، دستورالعمل در داخل یک فرآیند، و خود این فرآیند نیز بستگی به خود ژن ها ندارد؛ لذا ساختن نسخه‌های نظیر و عین هم عملاً امکان پذیر نیست. دو قلوهای همسان که در داخل و خارج رحم محیط یکسان داشته‌اند بیشترین نزدیکی را به بدل‌ها و مشابه‌های مورد نظر دارند، اما آن‌ها نیز به جهت شخصیت انسانی با یکدیگر متفاوت هستند و انتخاب‌های حساب شده می‌کنند تا بر شباهت‌های خود تأکید ورزند... »

 

🔸 یک شخص چیست؟  🤷🏻‍♂️
« ... دترمینیسم ژنتیکی در موجوداتی که به اندازهٔ انسان پیچیده هستند، متأثر از محیط شان هستند و وابسته به روابط اجتماعی می‌باشند، چنانکه انسان ها همواره خود را چنین یافته اند، معنا ندارد. اما گفتگوی علمی دربارهٔ ژن ها می تواند گمراه کننده باشد مگر آن که محدودیت‌های آن تبیین شود. گرایش چنین گفتگویی در دراز مدت آن است که مسئولیت اخلاقی و احساس شخصیت مستقل ما را تضعیف می کند. هر چه که دانش ژنتیک رشد می کند، و فنون پزشکی برای دستکاری یا جایگزینی کردن بعضی از اعمال حیاتی بدن ما گسترش می‌یابد، این سوال که یک شخص چیست، جدی‌تر می‌شود. ما به راه هایی برای شناخت کامل‌تر خود نیازمندیم تا شکاف بین رشته‌های مختلف علمی را پر کنیم. نیاز داریم که داستان علمی را به داستان تجربهٔ درونی و فرهنگ انسانی مرتبط کنیم و به قدرت زبان که ما را قادر می سازد در سایر حوزه‌های وجود را کشف و ابداع کنیم، اذعان نماییم... »

 

📝بخش‌هایی از مقاله «All in the Genes» ، 🖋 نویسنده: جان هبگود
📚 کتاب «God For The 21St Century» راسل استنارد، ترجمه بتول نجفی، انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف.

 

▫️جان هبگود (John Habgood) : دانش آموختة فارموکولوژی و کشیک کلیسای انگلیس که به مدت ۱۰ سال اسقف دارام و ۱۲ سال اسقف اعظم یورک بود. هبگود کُتب و مقالات متعددی در موضوع علم و الاهیات نگاشته است.


#علم | #زیست_شناسی | 🧍🏻‍♂️ 🧬🔬🦠🧪💉🩺 انسان و ژن

🔹منتهی

@MONTAHACOGNITION

 

  • ناسوت لاهوتی
  • ۰
  • ۰

philosophy-science-einstein

 

🎯 متن  | #نقل_قول | اهمیت روش‌شناسی علم


📝  نامهٔ مدرس فیزیک
در دسامبر ۱۹۴۴ روبرت.ا تورنتون که به عنوان مدرس فیزیک در دانشگاه پورتوریکو استخدام شد میخواست فلسفه علم را در تدریس درآمدی بر فیزیک خود بگنجاند، و به همین دلیل به آلبرت اینشتین نامه‌ای نوشت و از او کمک خواست تا [بوسیلهٔ پاسخ او] همکاران خود را برای پذیرش این نوآوری متقاعد کند.

🖋📜 پاسخ اینشتین
 اینشتین در پاسخ تورنتون نوشت: « من کاملا با شما در مورد اهمیت و ارزش آموزشی روش‌شناسی و همچنین تاریخ و فلسفهٔ علم موافقم. امروزه بسیاری از مردم -و حتی دانشمندان متخصص- برای من به نظر می رسد مشابه کسانی هستند که هزاران درخت را دیده اند اما هرگز یک جنگل را ندیده اند. دانستن زمینهٔ فلسفی و تاریخی نوعی استقلال از پیش‌داوری های آن نسل را به ارمغان می آورد که بسیاری از دانشمندان به آن مبتلا هستند. این استقلال که بوسیلهٔ بینش فلسفی ایجاد شد -به نظر من- نشانهٔ تمایز بین یک صنعتگر محض یا متخصص و یک کاوشگر واقعی حقیقت است.»  منبع

 

#علم | #فلسفه | #تاریخ | 📓📝🔭🩺🔬  ارزش فلسفه علم

🔹منتهی

@MONTAHACOGNITION

  • ناسوت لاهوتی